Malarstwo

Po co malarzom plenery?

maj 22, 2022
Kawałek artystyczne kuchni odsłania nam Barbara Frankiewicz - doktor Sztuk Pięknych Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Informator

Nigdy nie mów nigdy, czyli każdy bywa naiwny

maj 19, 2022
Gdyby wtedy, gdy miałam naście lat ktoś mi powiedział, że będę ofiarą przemocy zaprzeczałabym. Ja? Nigdy w życiu! A jednak! To gorzkie doświadczenie nauczyło mnie, by nigdy nie mówić nigdy, bo jak pisała Szymborska „tyle o sobie wiemy, ile nas…
Informator

Kalejdoskop Radia Istebna 18.05.2022

maj 18, 2022
Zapraszam do obejrzenia kolejnego Kalejdoskopu.
Informator

Nie patrz w górę, czyli świat lajków

maj 12, 2022
Rozmawiałam ostatnio ze znajomą, która jest wykładowcą akademickim, o autorytetach i kulturze. Obie bardzo ubolewałyśmy nad tym, że większość społeczeństwa bardziej liczy się ze zdaniem celebryty bez wykształcenia (lub z wykształceniem podstawowym) niż naukowca.
Kalendarium

"Nie męcz aptek i lekarza, sam znajdź drogę do cmentarza"

maj 12, 2022
Z tomiku "Rymowanki dla dużych dzieci" Wisławy Szymborskiej
Informator

Co myślą Rosjanie, czyli przybysze z „patplanety”

maj 07, 2022
Przez wiele lat myśleliśmy, że istnieje słowiańska dusza i wszyscy Słowianie, w tym Rosjanie, są do siebie podobni. Czy rzeczywiście? Na pewno pod niektórymi względami są, bo umysł kształtuje język, a słowiańskie języki są z jednej grupy. Jednak warto się…
Kalendarium

Dla mądrych jest zawsze dobry czas

maj 07, 2022
"Dla mądrych jest zawsze dobry czas.A kiedyż będzie dla uczciwych?Sza, panie Trawiński, oni mają niebo, po co im dobre czasy." Władysław Stanisław Reymont, Ziemia obiecana
Kalendarium

"Świat stoi na oszustwie, a życie jest złudzeniem."

maj 05, 2022
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis
Kalendarium

„Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać”

maj 04, 2022
4 maja 1953 roku Ernest Hemingway  został laureatem Nagrody Pulitzera, którą otrzymał za opowiadanie „Stary człowiek i morze”. Rok później Szwedzka Akademia przyznała mu literacką Nagrodę Nobla.
FILM - Receznje

FILM - Receznje (21)

BLUE JAY (Blue Jay), Reż. Alex Lehmann, Scen. Mark Duplass, Wyk. Mark Duplass, Sarah Paulson, USA, 2016, dostępny na Netflix.

CRIMINAL (Criminal) UK, Pomysłodawcy: Jim Field Smith & George Kay; Wyk. David Tennant, Hayley Atwell, Mark Stanley, Katherine Kelly, Nicholas Pinnock, 2019, Produkcja Netflix.

CO PRZYNIESIE JUTRO to kameralny dramat obyczajowy, który doskonale wpisuje się swoją tematyką w czas refleksji nad kwestiami najistotniejszymi… Film z gatunku tych, które lubię szczególnie. Choć skromny w produkcyjnym rozmachu, wzbudza wzruszenie i silnie dotyka emocjonalnie. A to wszystko dzięki temu, że Co przyniesie jutro opiera się na mocnych filarach: dobrym scenariuszu, wyśmienitych dialogach i znakomitym aktorstwie.

OUTSIDER (The Outsider) Pomysłodawca: Richard Price na podstawie prozy Stephena Kinga; Wyk. Ben Mendelsohn, Bill Camp, Cynthia Eviro, Julianne Nicholson, Mare Winnigham, Jeremy Bobb, Derek Cecil, Jason Bateman, USA, 2020, produkcja HBO.

NIEOSZLIFOWANE DIAMENTY (Uncut Gems). Reż. Benny & Josh Safdie; Scen. Ronald Bronstein, Benny & Josh Safdie; Wyk. Adam Sandler, Keith Williams Richards, Tommy Kominik, LaKeith Stanfield, Julia Fox, Paloma Elsesser, USA, 2019, produkcja Netflix

PRAWDA (La vérité), Reż. Hirokazu Koreeda, Scen. Hirokazu Koreeda & Léa Le Dimna na podstawie noweli Ken Liu; Wyk. Catherine Deneuve, Juliette Binoche, Ethan Hawke, Ludivine Sagnier, Francja / Japonia, 2019

NOWY PAPIEŻ (The New Pope), Pomysłodawca & Reżyseria: Paolo Sorrentino; Wyk. Jude Law, John Malkovich, Silvio Orlando, Cécile de France, Javier Cámara, Ludivine Sagnier, dostępny na HBO.

Dokonania Williama Kamkwamby są najlepszym przykładem tego, ile możemy zrobić, w obliczu przeciwności, przed którymi stajemy.”

Al Gore, były wiceprezydent USA i laureat Pokojowej Nagrody Nobla

KŁAMSTEWKO (The Farewell). Reż & Scen. Lulu Wang, Wyk. Awkwafina, Zhao Shuzhen, Tzi Ma, Diana Lin, Chiny / USA, 2019

ELLA FITZGERALD. Just One of those Things. (Ella Fitzgerald. Just One of those things). Reż. Leslie Woodhead; Wyst. Ray Brown, Patti Austin, Tonny Bennett, Jamie Cullum, Itzhak Perlman, André Previn, USA, 2019

MAŁE KOBIETKI (Little Women), Reż. & Scen. Greta Gerwig na podstawie powieści Louisy May Alcott; Wyk. Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Eliza Scanlen, Laura Dern, Meryl Streep, Timothée Chalamet, Bob Odenkirk, Louis Garrel, Chris Cooper, USA, 2019

1917 (1917) Reż. Sam Mendes, Scen. Sam Mendes & Krysty Wilson-Cairns; Wyk. Dean-Charles Chapman, George MacKay, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden, USA, 2019

 Reż. & Scen. Nicolas Bedos; Wyst. Daniel Auteuil, Guillaume Canet, Fanny Ardant, Daria Tillier, Francja, 2019

JUDY (JUDY) Reż. Rupert Goold; Scen. Tom Edge & Peter Quilter (na podstawie sztuki jego autorstwa, pt. “End of the Rainbow”); Wyk. Renée Zellweger, Jessie Buckley, Finn Witrock, Michael Gambon, Andy Nyman, Wielka Brytania, 2019

OFICER I SZPIEG (J’ACCUSE), Reż. Roman Polański; Scen. Robert Harris; Wyk. Jean Dujardin, Louis Garrel, Emanuelle Seigner, Vincent Perez, Mathieu Amalric, Francja / Włochy, 2019

"Film Martina Scorsese jest filmem starym. Jeśli tak można powiedzieć, to Irlandczyk jest teraz zrealizowanym starym filmem. Granym przez starych aktorów. Reżyserowanym przez starego reżysera. Tak, to jest film... stary film o starych ludziach".
Tomasz Raczek

(Knives Out) Reż. & Scen. Rian Johnson; Wyk. Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, Christopher Plummer, Katherine Langford, USA, 2019

 

 

30 lat temu, 30 października 1989 roku odbyła się premiera filmu:
"300 MIL DO NIEBA"
reż. Maciej Dejczer
scenariusz: Cezary Harasimowicz, Maciej Dejczer
Wojciech Klata, Rafał Zimowski, Kama Kowalewska

Dziś byłam w kinie i na gorąco, po seansie zapisałam swoje przemyślenia. Mam wciąż mnóstwo emocji, pytań, które rodzą się podczas filmu.

Może się człowiekowi-kobiecie od tego wszystkiego zrobić niedobrze. Ale może ta nuda, emocjonalna mielonka, międlenie, oddają fizyczny ciężar „historii przemocy” – o „Ostrych przedmiotach” i „Opowieściach podręcznej”.

„Fuga” ma w sobie potężny emancypacyjny ładunek, który szczególnie mocno manifestuje się tu na poziomie kobiecego ciała i wyobraźni.